Новина

11.05.2022

Як показує практика, громадяни, як правило, в повній мірі ознайомлені з адміністративною відповідальністю за лісопорушення, проте недостатньо чи зовсім не знайомі із положеннями Кримінального кодексу України щодо незаконних рубок лісу.   Широкому загалу практично невідомі положення Кримінального кодексу щодо лісопорушень. Для виправлення даної ситуації та з метою ознайомлення громадян з особливостями саме кримінальної відповідальності та із загальнодержавним досвідом з даного питання і покликана дана стаття.

 

Розберемо все детальніше, отже:

Хто має право на заготівлю деревини?

Перш за все, доцільно вкотре звернути увагу на те, що в Україні, згідно зі ст. 17 ЛКУ, виняткове право на заготівлю деревини надане постійним лісокористувачам — державним та комунальним лісогосподарським підприємствам, що ведуть лісове господарство. Відповідно до ст. 69 ЛКУ, проведення будь-яких рубок дерев при веденні лісового господарства дозволяється тільки за наявності спеціального дозволу (лісорубного квитка). Правом видачі таких лісорубних квитків наділене лише визначене коло службових осіб органів лісового господарства. Тому вести та організовувати рубки у ввірених лісах мають право тільки уповноважені особи спеціалізованих лісогосподарських підприємств на підставі лісорубних квитків.

Яка відповідальність за недотримання законів?

Стаття 246. Незаконна порубка або незаконне перевезення, зберігання, збут лісу.

1. Незаконна порубка дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев або чагарників, що заподіяли істотну шкоду, карається штрафом від тисячі до тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, караються обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.

3. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені у заповідниках або на територіях чи об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах, караються штрафом від тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років, або позбавленням волі на той самий строк.

4. Дії, передбачені частинами першою, другою чи третьою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, караються позбавленням волі на строк від п’яти до семи років.

Примітка. 1. У цій статті істотною шкодою вважається така шкода, яка у двадцять і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів.

2. Також тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у шістдесят і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Чинне законодавство містить визначення незаконної порубки лише на рівні підзаконних актів, Постанова Кабінету Міністрів України №521 від 21.04.1998 року «Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду України». Постанова КМУ №521, зокрема, роз’яснює, що «під незаконною рубкою слід розуміти рубку без спеціального на те дозволу, або за наявності дозволу, але не тих рослин, не на тих площах, ділянках, не в тій кількості (понад ліміт), не в ті терміни, що передбачені дозволом».

Детальніше тлумачить це поняття вища судова інстанція, уповноважена надавати судам роз’яснення про застосування законів — Пленум Верховного Суду України. Зокрема, у постанові Пленуму №17 від 10.12.2004 року вказується: «…звернути увагу судів на те, що кримінальна відповідальність за незаконну порубку лісу (ст. 246 КК України) настає у випадках, коли остання здійснювалася з порушенням нормативних актів, які регулюють порядок порубки дерев і чагарників, у лісах, захисних та інших лісових насадженнях (якщо при цьому заподіяно істотну шкоду), або в заповідниках чи на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах». Зокрема, згадана Постанова кваліфікує незаконну порубку дерев і чагарників, що «вчинена: без відповідного дозволу; за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства; до початку чи після закінчення установлених у дозволі строків; не на призначених ділянках чи понад установлену кількість; не тих порід дерев, які визначені в дозволі; порід, вирубку яких заборонено».

Підкреслимо, що диспозиція ст. 246 КК України передбачає дві основні форми цього злочину:

1. Незаконна порубка у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяла істотну шкоду. Склад злочину тут є матеріальним, оскільки закон визначає обов’язкову умову — наявність істотної шкоди. Відсутність такої шкоди у діянні автоматично переводить цей злочин у категорію адміністративних проступків або інших видів кримінально-караних діянь.

2. Незаконна порубка в заповідниках або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду та в інших особливо охоронюваних лісах. Склад злочину формальний, оскільки закон не вимагає обов’язкового заподіяння шкоди. Для кваліфікації за названою формою злочину не має значення розмір завданої шкоди, а також порода дерев, діаметр пнів, їх цінність.

Зауважимо, що незаконна порубка навіть одного дерева, що росте на території природно-заповідного фонду, тягне за собою кримінальну відповідальність. Наявність чи відсутність істотної шкоди тут не матиме значення. Таким чином законодавець підкреслив, що суспільна небезпечність протиправних діянь у лісах на території об’єктів Природно Заповідного Фонду є значно вищою у порівнянні з іншими лісами.

Як бачимо, законом передбачена досить сувора відповідальність за незаконну рубку.

Лісівники ДП «Олевського лісгоспу АПК» закликають усіх бути свідомими громадянами, не нищити ліси та не скоювати ні злочинів, ні правопорушень. Пам'ятайте, що відповідати перед законом доведеться не тільки тим браконьєрам, які незаконно зрубали дерево, а й тим, хто його перевозив, зберігав чи продав.

Наш спільний громадянський обов’язок – не допустити перетворення нашого краю в пустелю, оберігати від незаконної вирубки наші ліси – унікальні творіння природи та людської праці!